Schuivende gendernormen
‘Scholen willen een plek zijn waar iedereen zich thuis voelt. Maar een veilige omgeving bieden aan leerlingen die zich identificeren als non-binair of transgender, zonder de jongeren die moeite hebben met schuivende gendernormen van je te vervreemden, blijkt nog niet zo eenvoudig.’ Een artikel in de Volkskrant, in de krant van 17 december 2022.
Ik vond de uitspraak van de rector die werd geïnterviewd mooi: ‘Ik heb het idee dat wij het belang van het kind altijd vooropstellen’, zegt hij. ‘Dat we heel goed kijken: wat is er met die leerling aan de hand? En wat is goed voor die leerling? Dat is ons uitgangspunt. Als een leerling in de puberteit zit, dan experimenteert die ook met zijn identiteit. Dat doet elke puber. Een leerling moet zichzelf leren kennen, iets uitproberen, tegen beperkingen aanlopen. Dat hoort bij het opgroeien. Ik vind het ingewikkeld om daar grenzen aan te stellen.’